.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
راهکاری برای مختاباد و مخالفانش؛
بی انصافی نکنید و بی عدالتی را کنار بگذارید
عقل آن چیزى است که راه عبادت خدا را هموار میکند. شاخصش هم براى ما، بین خودمان و خدا، این است که نگاه کنیم ببینیم در بیان این حرف اخلاص داریم یا نه؟ به فکر خدائیم یا نه؟ من دارم براى خاطر خدا، رضاى خدا حرف میزنم یا براى خاطر جلب توجه شما دارم حرف میزنم؟ براى خاطر خداست یا براى خاطر دل مستمع و غیر مستمع است؟....
بی انصافی نکنید و بی عدالتی را کنار بگذارید

ماجرای برداشتن مجسمه های اسب میدان امام (ره) ساری که یکی از خبرسازترین اتفاقات سال 90 در استان مازندران بود، حواشی بسیاری با خود بهمراه داشت و دیدگاههای موافق و مخالف زیادی از شخصیتهای حقیقی و حقوقی در رسانه ها مطرح شد.اما یادداشت سیدعبدالحسین مختاباد خواننده و آهنگساز ساروی خطاب به همشهریانش با واکنش های متفاوتی در داخل استان روبرو شد


به انگیزه اتفاقات به وجود آمده، در این مجال بدون در نظر گرفتن اینکه برداشتن مجسمه های اسب از میدان امام (ره) ساری اقدامی خردمندانه بوده یا خیر، قصد داریم بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اخلاق سیاسی را بازخوانی نموده و به عنوان یک وظیفه انسانی مختاباد و مخالفانش را که  برای کشور و استان و شهر خود دغدغه دارند به حفظ کرامت انسانی و اخلاق اسلامی در گفتار ، نوشتار و رفتارشان دعوت نماییم


حضرت آیت الله خامنه ای بیست و نهم تیرماه هشتاد و هشت در سخنرانی عید سعید مبعث فرمودند:« اشتباه میکنند آن کسانى که خیال میکنند با سیاسى‌کارى، عقلائى عمل میکنند؛ نه، عقل آن چیزى است که راه عبادت خدا را هموار میکند. شاخصش هم براى ما، بین خودمان و خدا، این است که نگاه کنیم ببینیم در بیان این حرف اخلاص داریم یا نه؟ به فکر خدائیم یا نه؟ من دارم براى خاطر خدا، رضاى خدا حرف میزنم یا براى خاطر جلب توجه شما دارم حرف میزنم؟ براى خاطر خداست یا براى خاطر دل مستمع و غیر مستمع است؟ معیارش این است. به خودمان مراجعه کنیم؛ اقضى القضات نسبت به انسان، خودِ انسان است. خودمان را فریب ندهیم…»

مقام معظم رهبری، سوم مردادماه هشتاد و هشت  دیدار با شرکت کنندگاه مسابقات قرآن نیز خاطرنشان کردند:


«همه با هم برادرند، همه با هم همکارى باید بکنند؛ همه باید براى ساختن کشور به یکدیگر کمک بکنند. به کسى نباید بیهوده تهمت زد؛ کسى را نباید به خاطر یک امر، از همه‌ى آن چیزهائى که صلاحیت محسوب میشود، انسان او را نفى بکند. با انصاف باید بود؛ با انصاف باید عمل کرد؛ با انصاف باید حرف زد. خداى متعال در مورد دشمنان میگوید: «و لا یجرمنّکم شنآن قوم على الّا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوى» اگر با کسى دشمنید، این دشمنى موجب نشود که نسبت به او بى‌انصافى کنید، بى‌عدالتى کنید؛ حتّى نسبت به دشمن؛ حالا آن که دشمن هم نیست. بى‌عدالتى‌ها را همه کنار بگذارند؛ بى‌انصافى‌ها را همه کنار بگذارند؛ همه در زیر پرچم نظام اسلامى و جمهورى اسلامى جمع بشوند؛ اصولى وجود دارد، به آن اصول همه پابندى خودشان را اعلام بکنند»

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر سال هشتاد و هشت اظهار داشتند:« به اخلاق خودمان هم برسیم. اخلاق اهمیتش از عمل هم بیشتر است. فضاى جامعه را فضاى برادرى، مهربانى، حسن ظن قرار بدهیم… قرآن کریم میفرماید: "لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا"؛ وقتى میشنوید که یکى را متهم میکنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ تکلیف دستگاه اجرائى و قضائى به جاى خود محفوظ است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى اجرائى باید مجرم را تعقیب کنند، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى قضائى باید مجرم را محکوم و مجازات کنند؛ با همان روشى که ثابت میشود و در قوانین اسلامى و قوانین عرفى ما هست و هیچ هم در این زمینه نباید کوتاه بیایند؛ اما مجازات مجرم که از طرق قانونى جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکى را متهم کنیم، بدنام کنیم، توى جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمیشود. این فضا،فضاى درستى نیست»


رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارم آذرماه هشتاد و هشت در دیدار با جمعی از بسیجیان سراسر کشور یادآور شدند:«مراقب باشید، مواظب باشید، نمیشود هر کسى را بمجرد یک خطائى یا اشتباهى گفت منافق؛ نمیشود هر کسى را بمجرد اینکه یک کلمه حرفى برخلاف آنچه که من و شما فکر میکنیم، زد، بگوئیم آقا این ضد ولایت فقیه است. در تشخیصها خیلى باید مراقبت کنید. من تأکیدم به شما جوانان عزیز، فرزندان عزیز خود من، جوانان پرشور این کشور در سرتاسر میهن عزیز، همین است. انگیزه‌ها با شدت، با قوّت، با ایمان کامل، با امید کامل به آینده حفظ بشود؛ اما در تشخیصها و در مصداقهاى مختلف دقت بشود. بى‌دقتى در مصداقها، گاهى اوقات ضررها و لطمات بزرگى خواهد زد»


مقام معظم رهبری چهارده خرداد سال هشتاد و نه در حرم حضرت امام خمینی (قدس السره) تصریح کردند:تقوا در مسائل شخصى یک حرف است؛ تقوا در مسائل اجتماعى و مسائل سیاسى و عمومى خیلى مشکلتر است، خیلى مهمتر است، خیلى اثرگذارتر است. ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه میگوئیم؟ اینجا تقوا اثر میگذارد. ممکن است ما با یکى مخالف باشیم، دشمن باشیم؛ درباره‌ى او چگونه قضاوت میکنید؟ اگر قضاوت شما درباره‌ى آن کسى که با او مخالفید و با او دشمنید، غیر از آن چیزى باشد که در واقع وجود دارد، این تعدى از جاده‌ى تقواست. آیه‌ى شریفه‌اى که اول عرض کردم، تکرار میکنم: «یا ایّها الّذین امنوا اتّقوا اللَّه و قولوا قولا سدیدا». قول سدید، یعنى استوار و درست؛ اینجورى حرف بزنیم. من میخواهم عرض بکنم به جوانان عزیزمان، جوانهاى انقلابى و مؤمن و عاشق امام، که حرف میزنند، مینویسند، اقدام میکنند؛ کاملاً رعایت کنید. اینجور نباشد که مخالفت با یک کسى، ما را وادار کند که نسبت به آن کس از جاده‌ى حق تعدى کنیم، تجاوز کنیم، ظلم کنیم؛ نه، ظلم نباید کرد. به هیچ کس نباید ظلم کرد.... درباره زيدى كه شما او را قبول نداريد، دو جور ميشود حرف زد: يك جور آنچنانى كه درست منطبق با حق است، يك جور هم آنچنانى كه در آن آميزه‌اى از ظلم وجود دارد. اين دومى بد است، بايد از آن پرهيز كرد. درست همانى كه حق است، صدق است و شما در دادگاه عدل اله ميتوانيد راجع به آن توضيح دهيد،بگوئيد، نه بيشتر»


حضرت آیت الله خامنه ای تیرماه هشتاد و نه در دیدار با اعضای بسیجی هیئت علمی دانشگاه‌ها تاکید نمودند: «من بارها گفته‌ام: ظلم نكنيم. اين هم يكى از آن اساسى‌ترين كارهاست. ظلم چيز بدى و چيز خطرناكى است. ظلم فقط اين نيست كه آدم توى خيابان به يكى كشيده بزند. گاه يك كلمه نابجا عليه يك كسى كه مستحقش نيست، يك نوشته نابجا، يك حركت نابجا، ظلم محسوب ميشود. اين طهارت دل را و طهارت عمل را خيلى بايستى ملاحظه كرد ... زيادتر نگوئيد از آنچه كه هست، از آنچه كه بايد و شايد. منصف باشيم؛ عادل باشيم. اينها آن وظائف ماست. اينجور نيست كه ما چون مجاهديم، چون مبارزيم، چون انقلابى هستيم، بنابراين هر كسى كه از ما يك ذره- به خيال ما و با تشخيص ما- كمتر است، حق داريم كه درباره‌اش هر چى كه ميتوانيم بگوئيم»


اما رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای خبرگان رهبری، در سخنانی صريح به همه به‌ويژه جوانان افزودند: «پيام من به همه كسانی كه حرف می‌زنند و يا در مطبوعات، وبلاگ‌ها و محيط های ديگر می‌نويسند اين است كه مخالفت كردن، رد كردن و محكوم كردن يك فكر سياسی و دينی يك چيز است و ابتلای به رفتار غير اخلاقی و دشنام و هتك حرمت چيز ديگر. من اين مسائل غير اخلاقی را قاطعانه و بطور كامل رد می‌كنم و نبايد انجام شود»


نا گفته پیداست در عرصه اخلاق سیاسی آنچه که مختاباد نوشت و  برخی از مخالفان دیدگاهش پاسخ گفتند با آنچه در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مرور نمودیم بسیار متفاوت است . از این رو انتظار می رود تا تمامی آنهایی که دلسوز حفظ ارزشهای نظام هستند، با سر لوحه قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری و عمل به آن،از تسویه حسابهای سیاسی و گاهی نیز دعواهای شخصی بپرهیزند و در بیان دیدگاه برای افکارعمومی و مردم عزیز که سرمایه های اصلی این نظام به شمار می روند عزت و احترام قائل شوند.

علیرضا سعیدی کیاسری_نویسنده و روزنامه نگار


 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

امير 29 خرداد 1390
باتشكر از دوست گرامي ،انشا الله دوستاني كه منتظر اين چنين فرصتي بودندتا بنده خدا را اين چنين بي ابروكنند بخود بياين و بيشتر فكر كنند كه با ابروي هيچ كسي به بدليل ديدگاه خود حتي برخلاف ميل باطني ما حرمت نشكنيم
نا شناس 29 خرداد 1390
یاد حرف های خاتمی افتادم که می گفت بیاین بیخیال سال 88 بشیم همدیگر رو عفو کنیم . آقای محترم از چه دفاع میکنید >؟؟
نا شناس 29 خرداد 1390
هردوي آنها شايد مي خواستند دفاع از حقانيت خود و مردم و امام (ره) كنند اما يه خورده به ادبيات نگارشهاي خود مراجعه كنند متوجه مي شوند نه مردم اين نگارشها را قبول دارند نه آن شخصيت بزرگ يعني معمار كبير انقلاب حضرت امام ره ،دفاع از هر شخصي صرفاً زير پا گذاشتن اخلاق ديني،اعتقادي و... نخواهد بود بايد با منطق درست و در نظر داشت اخلاق مخصوصاً ما كه مسلمان هستيم وديگران غبطه به اخلاق ديني ما مي خورند

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.526 seconds.